• 1.jpg
  • a1.jpg
  • b.jpg
  • d.jpg
  • f.jpg
  • g.jpg
  • h.jpg
  • j.jpg
  • k.jpg
  • l.jpg
  • m.jpg
  • n.jpg
  • o.jpg
  • p.jpg
  • r.jpg
  • t.jpg
  • u.jpg
  • w.jpg
  • x.jpg
  • y.jpg
  • y1.jpg
  • y2.jpg
  • y3.jpg
  • y4.jpg
  • y5.jpg
  • y6.jpg
  • y7.jpg
  • y8.jpg

Goscie

Naszą witrynę przegląda teraz 41 gości 

Statystyka


Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_stats/helper.php on line 77

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_stats/helper.php on line 83

Warning: Creating default object from empty value in /modules/mod_stats/helper.php on line 106
Użytkowników : 5
Artykułów : 206
Odsłon : 300982
Start Pedagog i psycholog szkolny Jak pomóc dziecku w nauce
Jak pomóc dziecku w nauce Email
Wpisany przez Administrator   
sobota, 26 listopada 2011 18:06

Jeżeli nauczyciel twierdzi, że Twoja pociecha potrzebuje pomocy w nauce, porozmawiaj z nim, w jaki sposób to zorganizować. Być może konieczne będą dodatkowe lekcje,  czy zajęcia wyrównawcze.
Ale zanim podejmiesz poważne decyzje, zastanów się razem z pedagogiem, czy na pewno aż tak duża pomoc jest potrzebna Twojemu dziecku. Może wystarczy, że samo dłużej posiedzi nad książkami? To rozwiązanie jest o tyle dobre, że zaprocentuje w przyszłości.
Dziecko nauczy się, że jego oceny zależą od niego samego.
Poniższe zasady na pewno ułatwią pracę Twojemu dziecku.
1.    Zadbaj o odpowiednie warunki  i naucz porządku.
Pokój, w którym dziecko odrabia lekcje, powinien być zawsze przewietrzony.
Biurko powinno być ustawione w pobliżu okna. Zadbaj tez o odpowiednie oświetlenie sztuczne: lampę umieść po stronie lewej – gdy dziecko jest praworęczne, lub po stronie prawej – gdy jest leworęczne. W pobliżu biurka zorganizuj miejsce na przybory szkolne, podręczniki, zeszyty. Usuń z pola widzenia dziecka wszystko, co może je rozpraszać: zabawki, zbyt kolorowe obrazki czy plakaty. Zadbaj, by w czasie odrabiania lekcji miało ciszę i nikt mu nie przeszkadzał ( zwłaszcza młodsze rodzeństwo Jeżeli dziecko nie ma własnego pokoju, ustal z pozostałymi domownikami, kiedy ma być wyłączony telewizor. Koniecznie też naucz dziecko porządku: odkładania na miejsce zabawek, zeszytów, książek oraz przyborów szkolnych.
2.    Naucz systematycznej i zorganizowanej pracy.
Człowiek nie jest w stanie uczyć się cały dzień bez przerwy. Pomóż dziecku wybrać odpowiedni moment na naukę – nie tuż po lekcjach i nie późnym wieczorem.
Podpowiedz też, jak ma zaplanować każdy dzień – weź pod uwagę rozkład zajęć dodatkowych. Warto nauczyć dziecko, by odrabiało lekcje tego samego dnia, kiedy było zadane, a dzień przed zajęciami tylko je sobie przypomniało. Nad biurkiem powieś plan lekcji. Małemu dziecku musisz pomóc pakować tornister. Starsze tylko czasami kontroluj.
3.    Tłumacz i pomagaj dziecku, ale nie wyręczaj.
Powiedz dziecku, że zawsze chętnie mu pomożesz. Naucz, jak korzystać ze słowników, encyklopedii, leksykonów. Gdy poprosi Cię o pomoc, zawsze najpierw podsuń odpowiednią książkę lub podpowiedz, gdzie może znaleźć rozwiązanie.
Dopiero potem pomóż. Gdy nie może poradzić sobie z zadaniem, nie rozwiązuj go za nie, lecz wytłumacz, jak to zrobić. Nie pozwalaj, by bawiło się, zanim odrobi lekcje.
Bądź konsekwentny i wymagający także w stosunku do siebie – zawsze znajdź czas, by odpowiedzieć na pytania, sprawdzić lekcje, wysłuchać wiersza. Nie dopuść do sytuacji, by np. wizyta u cioci czy babci była ważniejsza niż nauka!
Uprzedź rodzinę, że teraz dziecko odrabia lekcje i muszą poczekać! Najważniejsza jest systematyczność – i ta zasada dotyczy wszystkich. Postaraj się tez zachęcić dziecko do nauki, pokazując mu inne sposoby zdobywania wiedzy – nie tylko wkuwanie na pamięć. Poszukaj gier logicznych, edukacyjnych, gier komputerowych, popularno – naukowych filmów i programów telewizyjnych.
4. Zabawa to najlepsza forma nauki.
Dziecko o wiele szybciej i lepiej nauczy się, gdy będzie mogło się stale sprawdzać.
Dlatego też warto zapisać dziecko na zajęcia pozalekcyjne i różne koła zainteresowań w szkole lub w Domu Kultury, rozwijające zainteresowania i uzdolnienia.

Zebrały i opracowały: K. Wróblewska i M Jaśkiewicz

 
Projekt i wykonanie - E. Szymaniec, 2010