Nadpobudliwość psychoruchowa |
|
Wpisany przez Administrator
|
czwartek, 20 stycznia 2011 14:18 |
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA
Objawy
• Niepokój ruchowy • Trudności w spokojnym siedzeniu w jednym miejscu • Łatwość oderwania uwagi od tego co dziecko robi w danej chwili • Niemożność czekania na swoją kolej • Udzielanie odpowiedzi przed zakończeniem pytania • Trudności ze spełnianiem poleceń, które nie wynikają w tym przypadku z nieposłuszeństwa wobec rodziców czy nauczycieli • Trudności w skupianiu uwagi • Przechodzenie od jednego niezakończonego zadania do drugiego • Trudności w zabawie po cichu • Nadmierna gadatliwość • Przerywanie rozmowy innym • Dziecko sprawia wrażenie, że nie słucha co się do niego mówi • Gubienie rzeczy • Niebezpieczne zachowania czyli „ szukanie guza’ praktycznie wszędzie: w domu, w szkole, na podwórku, podczas zabawy z innymi dziećmi
Rola rodziców
• Nagradzanie dobrego zachowania • Zawsze gdy dziecko o coś prosimy, należy z nim nawiązać kontakt wzrokowy, czyli trzeba z nim uważnie porozmawiać patrząc mu w oczy • Dawanie dziecku do wykonania tylko jednego zadania jednocześnie • Dbanie o robienie krótkich przerw w wykonywaniu zadanych czynności • Przerwanie złego zachowania zanim się nasili • Zainteresowanie się tym co dziecko robi i nagradzanie go za wykonaną pracę pochwałą • Pokazywanie dziecku jego zalet, uwypuklanie tego z czym radzi sobie, jako motywacji do dalszej nauki • Nie pozwalanie dziecku na bycie „szefem” i nie podporządkowywanie się jego żądaniom • Wyrażanie przez dziecko i przez rodziców swoich odczuć (zarówno niezadowolenia i złości jak i zadowolenia) w sposób spokojny. Wymaga to nie lada opanowania, dlatego należy trenować taki sposób rozmowy • Realistyczna ocena tego czego można od dziecka oczekiwać • Istotna jest współpraca rodziców nauczycieli, wychowawców, lekarza, terapeutów szkolnych oraz wytłumaczenie rodzicom istoty problemu nadpobudliwości, ich roli i zachowania się w różnych sytuacjach
Rola nauczyciela
• Wymaganie od dziecka wykonywania tylko takich zadań, które może wykonać w krótkim czasie • Jasne formułowanie oczekiwań • W razie nie wykonania zadania natychmiastowe wyciągnięcie konsekwencji. Potem dziecko nadpobudliwe zapomina co miało zrobić czy też co zrobiło nieprawidłowo • Nagradzanie dobrych zachowań • Ścisła współpraca z rodzicami • Realistyczna ocena tego co dziecko jest w stanie wykonać
Opracowała: mgr Aniela Sawulska
|